درخواست جذب سرمایه
انتشار
14 دی 1400

اولین «تیک‌آف» تافردا برگزار شد

مواجه شدن با هر مشکلی سخت است اما اگر برای آن مشکل راه‌حلی منطقی و ساده وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان از کنار این سختی و مشکل رد شد. در صنعت خودروسازی کشور ما مشکلات زیادی وجود دارد و این مشکلات همیشه به این صنعت ضربه زده است.

استارتاپ استودیو تافردا که یک استودیو نوپا در دنیای استارتاپی کشور محسوب می‌شود، تصمیم گرفت برای حضور قدرتمند در بین شرکت‌های فعال در این حوزه یک مسابقه استارتاپی دو روزه برای علاقه‌مندان و ایده‌پردازان در دنیای استارتاپی برگزار کند. با توجه به زمینه فعالیت استودیو تافردا، اولین مسابقه چالشی و مسئله‌محور را در حوزه مشکلات خدمات خودرویی با نام «استارتاپ تیک‌آف» برگزار کرد.

این بوت کمپ دو روزه با روش دیزاین اسپرینت و برپایه ریورس پیچ در پلتفرم زوم برای اولین بار در کشور برگزار شد و شرکت کنندگان بعد از اطلاع از مشکلاتی که در این حوزه‌ها وجود داشت، نسبت به خلق ایده‌ها گام برداشتند و در نهایت بعد از دو روز فشرده و در یک رقابت نفس‌گیر ایده‌هایی خلق شد که هرکدام در نوع خود بسیار ارزشمند و راه‌گشا در این حوزه هستند.

در تمام روند برگزاری این دو روز، متخصصان مختلفی که هرکدام در زمینه خاصی فعالیت دارند، همواره همراه شرکت‌کنندگان بودند و راهنمایی‌های لازم را در اختیارشان می‌گذاشتند. در نهایت و در پایان روز دوم این رویداد سه ایده برتر از نگاه هیئت داوران انتخاب شد تا این چالش هیجان‌انگیز هم به کار خود خاتمه دهد.

درباره رویداد

در این چالش دو روزه پر بود از اولین‌ها و جدیدترین‌ها که تیم برگزار کننده تمام همت خود را به کار بسته بود تا به بهترین شکل ممکن به پایان برسد. در اولین قدم قرار بر این شد تا این مسابقه به صورت بوت کمپ برگزار شود، تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانیم به بهترین نتیجه برسیم و روشی هم که برای این بوت کمپ برگزیده شد، دیزاین اسپرینت بود.

متد دیزاین اسپرینت یک روش کاربردی و فشرده است که در سال 2016 رونمایی شد و شرکت‌های بین‌المللی زیادی از آن برای حل مشکلات‌شان استفاده کرده‌اند. البته این روش در 5 روز برگزار می‌شود، اما با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود در استارتاپ تیک‌آف به صورت دو روزه برگزار شد.

در این رویداد شرکت‌کننده‌ها در قالب ریورس پیچ با مسائل و مشکلات حوزه خدمات خودرو آشنا شدند و برای حل این مشکلات شروع به خلق ایده کردند که در پایان این دو روز مسابقه، محصول نهایی باید در قالبی استاندارد برای ارائه به سرمایه‌گذار آماده باشد.

تیم‌ها تمام فعالیت پیاده‌سازی ایده رسیدن به یک محصول نهایی را بر روی ابزار میرو انجام می‌دادند و همزمان در اتاق‌های اختصاصی که برای هر تیم بر روی پلتفرم زوم به صورت مجزا در نظر گرفته شده بود به تبادل نظر می‌پرداختند. این ایده خام اولیه که از هم‌فکری اعضا تیم بیرون آمده بود باید استاندارد باشد و برای این منظور رعایت چند نکته در بین شرکت‌کنندگان الزامی بود.

ایده‌ها باید برای سرمایه‌گذار به صورت کاملا ملموس و عملیاتی قابل درک باشد، پس باید از ابزار فیگما برای ساخت پروتوتایپ استفاده می‌شد. همچنین خروجی ایده‌ها برای منتورها و متخصصان باید به صورت یک فایل ویدئویی حداکثر ۱۰ دقیقه‌ای که شامل ارائه پیچ‌دک و نمایش پروتوتایپ محصول بود ارائه می‌شد.

ثبت‌نام در تیک‌آف

برای اینکه بتوانیم کیفیت این رویداد و همچنین کیفیت ایده‌هایی که در پایان رویداد ارائه می‌شود را بالا ببریم، سعی کردیم تا با تبلیغات گسترده افراد توانمند و متخصص در حوزه‌های مختلفی را وارد این چالش کنیم.

هرچند که نیاز اصلی ما گرد هم آوردن متخصصان حوزه خودرو برای حل این مشکلات بود، اما نیاز به حضور تخصص‌های دیگر هم کاملا حس شد و از افراد توانمند در زمینه‌های کسب‌وکار، گرافیک، کارآفرینی و نرم‌افزار هم دعوت به حضور شد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی مرتبط، دانشجویان و شرکت‌های فعال در این زمینه‌ها هدف تبلیغات قرار گرفتند و افرادی که تمایل به حضور در این چالش را داشتند ثبت‌نام کردند. پس از پایان این مهلت، افراد براساس رزومه و زمینه فعالیت‌شان دسته‌بندی و از آنها درخواست شد تا نسبت به ثبت‌نام نهایی اقدام کنند.

تیم‌سازی

همانطور که اشاره شد هدف اول در این رویداد کیفیت بود و به همین دلیل حساسیت زیادی برای حضور شرکت کننده‌های نهایی وجود داشت. ترکیب حضور این افراد و وجود همه تخصص‌ها به بالا بردن این کیفیت کمک بسیاری می‌کرد و این نکته در روند تیم‌سازی هم کاملا به صورت عادلانه و بر اساس رزومه ارسالی افراد با دقت بسیار رعایت شد.

برای این رویداد تصمیم گرفته شد تا 10 تیم 5 نفره شکل بگیرد و اعضای هر تیم متشکل از کارآفرین، توسعه دهنده کسب‌وکار، متخصص حوزه خودرو، گرافیست و برنامه نویس باشد، تا همه در شرایط یکسان و برابر در این رقابت حضور پیدا کنند.

در نهایت اعضا تیم‌ها برای این چالش دو روزه مشخص و یک روز قبل از شروع فرآیند رویداد این اعضا در گروه‌های تلگرامی که مختص هر تیم بود عضو و با یکدیگر آشنا شدند. نکته جالب برای این مسابقه نام تیم‌ها بود که برای جذا‌ب‌تر شدن رقابت از نام برند خودروساز‌های معروف دنیا برای هر تیم استفاده شده بود.

نام‌هایی مثل تسلا، هیوندای، بنز، بی‌ام‌و، آئودی، نیسان، تویوتا، مزدا، فورد و ولوو برای تیم‌های حاضر در این رویداد در نظر گرفته شده بود.

روز اول رویداد

بالاخره روز موعود فرا رسید و مسابقه چالشی استارتاپ تیک‌آف آغاز شد. همانطور که از قبل هم برنامه‌ریزی و به اطلاع شرکت کننده‌ها رسیده بود، راس ساعت 8:30 دقیقه اتاق عمومی رویداد در پلتفرم زوم بازو کم‌کم همه وارد برنامه شدند. با توجه به آنلاین بودن رویداد و مشکلات اینترنت، چند دقیقه‌ای زمان برد تا همه شرکت کننده‌ها بتوانند وارد شوند، تا مسابقه رسما آغاز شود.

در ابتدا مصطفی نظری مدیرعامل شرکت تافردا به مهمان‌ها خوش‌آمد گفت و پس از آن مهدی فریمانی مدیر استارتاپ استودیو تافردا توضیحاتی را در ارتباط با رویداد و شرایط مسابقه در اختیار شرکت کننده‌ها قرار داد و به سوالات برخی از حاضرین پاسخ داد.

سپس علیرضا حسینی که به عنوان تسهیلگر رویداد حضور داشت، روند برگزاری این مسابقه و شرایطی که تیم‌ها در این دو روز باید طی کنند را تشریح کرد و چگونگی رسیدن به یک ایده کاربردی و اصولی توسط هر تیم که بر روی بورد میرو اختصاصی آنها باید انجام شود، برای شرکت کننده‌ها تشریح و لینک اختصاصی میروها در اختیارشان قرار گرفت.

برای هر تیم بر روی پلتفرم زوم یک اتاق اختصاصی باز شد و شرکت کننده‌ها برای شروع فرآیند به اتاق‌های خودشان هدایت شدند. در ساعت 9:30 دقیقه همه اعضا تیم‌ها وارد اتاق اختصاصی‌شان شدند و بر روی بورد میرو فعالیت‌شان آغاز شد. در ابتدا و برای دستگرمی، از تیم‌ها خواسته شد تا بازی دو حقیقت و یک دروغ را باهم انجام و با فضای میرو آشنا شده و اعضا کمی باهم صمیمی‌تر شوند.

سپس در ساعت 10:30 دقیقه اتاق‌های اختصاصی بسته و تیم‌ها دوباره به اتاق اصلی بازگشتند تا برای مرحله بعد این مسابقه آماده شوند. این گام از رویداد مربوط به ارائه ریورس پیچ است که تیم‌ها با مشکلات موجود در زمینه خدمات خودرویی آشنا و متوجه شدند که دقیقا باید درباره کدام موضوع ایده‌پردازی کنند و مسیر هر تیم شکل بگیرد.

این ارائه توسط مدیران هلدینگ عظام انجام شد و مشکلات این حوزه به طور کامل برای همه تشریح شد. پس از آن تیم‌ها دوباره به اتاق‌های اختصاصی‌شان بازگشتند و شروع به پرورش دادن یک ایده در این زمینه شدند. قبل از شروع هر کدام از این مراحل علیرضا حسینی توضیحاتی برای انجام درست روند بر روی بورد میرو به تیم‌ها ارائه می‌داد و این روند تا پایان چرخه کار بر روی میرو ادامه داشت.

همچنین زمانی هم که شرکت کنندگان در اتاق اختصاصی‌شان حضور داشتند و مشغول ایده‌پردازی بودند، متخصصان و تسهیلگران مرتب به این اتاق‌ها سر می‌زدند تا به سوالات و مشکلات احتمالی آنها پاسخ دهند و مضاف بر اینها هر تیم یک کمک تسهیلگر اختصاصی هم داشت تا انجام پروسه مسابقه برای آنها به آسانی طی شود.

این روال تا پایان روز اول ادامه داشت و تیم‌ها پس از پر کردن بوم‌های مشخص شده بر روی بورد میروی‌شان، به یک ایده خام اولیه دست پیدا کرده بودند که قرار بر این بود تا در روز دوم مسابقه آن را بارور و نهایی کنند.

روز دوم رویداد

در دومین و آخرین روز از رویداد استارتاپ تیک‌آف ایده‌های بدست آمده در استوری بورد شرکت کننده‌ها وارد فاز عملیاتی و ساخت پروتوتایپ شد و از همان دقایق ابتدایی شروع روز دوم شرکت کننده‌ها به سرعت به سراغ اتاق‌های خود رفتند و مشغول عملیاتی کردن ایده‌های‌شان شدند.

در ابتدای روز تنها چند دقیقه‌ای مهدی فریمانی درباره روند امروز توضیحات لازم را ارائه و به سوالات برخی از شرکت کننده‌ها پاسخ داد و پس از آن تیم‌ها تا ساعت 13 فرصت داشتند تا پروتوتایپ و پیچ‌دک خود را در قالب یک ویدئو 10 دقیقه‌ای آماده کنند. همچنین تیم‌ها از ساعت 13 تا 14 این فرصت را هم در اختیار داشتند تا جمع‌بندی ایده‌ها را عملیاتی و برای منتورها ارسال کنند.

همانطور که انتظار می‌رفت و به دلیل فشرده بودن برنامه و زمان‌بندی، اکثر تیم‌ها نتوانستند در زمان مقرر فایل نهایی پروتوتایپ و پیچ‌دک خود را ارسال کنند و این زمان تا ساعت 14:30 تمدید شد و قرار بر این بود تا پس از آن به ازای هر 30 دقیقه تاخیر 5 درصد از امتیاز نهایی آنها کسر شود که البته ناگفته نماند 3 تیم با کسر 5 درصد امتیاز، ارائه‌های خود را ارسال کردند.

تفاوت اساسی روز دوم با اول رویداد حضور فعال متخصص‌ها در میان تیم‌ها بود؛ در این روز بیش از 15 متخصص که هر کدام از آنها جزو برترین‌های دنیای استارتاپی کشور هستند در میان تیم‌ها مشغول ارائه راهکار و مشورت بودند. همچنین تیم تافردا با در اختیار گذاشتن تایم‌شیت حضور متخصصان این امکان را هم به تیم‌ها داده بود، تا از قبل برای یک بازه زمانی 20 دقیقه‌ای از متخصصان وقت مشاوره بگیرند.

در نهایت همه تیم‌ها تا قبل از ساعت 15 ارائه‌های خود را برای منتورها ارسال و به اتاق اصلی زوم بازگشتند. طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده که برای این دو روز در نظر گرفته شده بود، تیم‌ها در فاصله‌ای که داوران مشغول امتیاز دادن به آثارشان بودند در اتاق عمومی به بازی گروهی مشغول شدند. این بازی گروهی به صورت تیمی و بیشتر جنبه سرگرمی داشت و البته با توجه به جذابیتش از سمت تیم‌ها مورد استقبال قرار گرفت و تا ساعت 17:30 دقیقه ادامه داشت.

در همین فاصله زمانی هم که تیم‌ها مشغول بازی گروهی بودند، فرآیند داوری با دقت و سرعت خاصی در حال انجام بود؛ ویدئوهای ارسالی تیم‌ها بر اساس پارامترهای از قبل مشخص شده توسط هر کدام از داوران به صورت مجزا مشاهده می‌شد و با دقت و ظرافت به هر کدام از طرح‌ها امتیاز تعلق می‌گرفت.

این فرآیند به صورت مشارکتی و توسط متخصصان حاضر در رویداد انجام شد؛ شاخص‌های امتیاز دهی به هر طرح تعیین و با همکاری متخصصان وزن دهی شدند. در نهایت هر طرح به طور متوسط توسط 15 متخصص امتیاز دهی و تیم‌ها رده‌بندی شدند.

در پایان رویداد و بعد از گذشت دو روز فشرده اما سودمند، سه تیم برتر این مسابقه‌ها مشخص شدند و در ساعت 18:30 دقیقه تیم‌های برنده توسط مدیرعامل شرکت تافردا اعلام و پرونده این رویداد هم بسته شد.

عوامل برگزاری

برای برگزاری این چالش بزرگ که در نوع خود و در خیلی از زمینه‌ها در کشور به عنوان اولین شناخته می‌شود، ماه‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته بود و عوامل زیادی فعالیت کرده‌اند. تیم اجرایی تافردا که برای اولین بار گرد هم آمده بودند و در اولین محک جدی سنگ بزرگی را برداشتند، کاملا حرفه‌ای و دلسوزانه از پس این رویداد برآمده و به بهترین شکل ممکن آن را برگزار کردند.

مصطفی نظری مدیرعامل شرکت تافردا با اطمینانی که به تیم اجرایی داشت و همچنین دلگرمی و همدلی که در طول این مسیر بین اعضا بوجود آورده بود، تیم اجرایی را در تصمیمی که گرفته بود مصمم تر کرد؛ همچنین مهدی فریمانی سرپرست این تیم نقش اصلی و محوری را در بین عوامل اجرایی بر عهده داشت و با نگاه حرفه‌ای به موضوع، راهبری این تیم را تا پایان به درستی اجرا کرد.

از دیگر عوامل مهم تیم اجرایی سارا علوی است که با سمت دبیر رویداد، دلسوزانه در پیشبرد امور نقش مهمی را ایفا کرد. از دیگر عوامل اجرایی تاثیرگذار در این رویداد می‌توان به رویا جعفرپناه، ثمینه حاجی‌زاده، کاظم افقه، مجتبی یارزمان، سجاد جلالی، محمد ناظری، نسترن شیرازی، سامیار کوهی و الیاس کریمی‌پور اشاره کرد؛ ضمن اینکه امیر توکلی و محبت رضوانی هم در تمام مراحل رویداد به عنوان مشاور و متخصص در کنار تیم اجرایی حضور داشتند.

همچنین در این مسابقه استارتاپ تیک‌آف تیم تسهیلگری مارنو به سرپرستی علیرضا حسینی و عطیه نصرآبادی هم نقش بسیار مهمی در اجرای درست و منطقی رویداد برعهده داشتند. برای روز رویداد هم حضور متخصصان و داوران، سطح این مسابقه را تا حد قابل توجهی بالا برد و در بهتر شدن خروجی ارائه شده توسط تیم‌ها، نقش مهمی را برعهده داشتند.

متخصصانی توانمندی چون: شاهین شاهمیر هم‌بنیانگذار آیتول، مهرداد صادق‌زاده مدیر محصول شیپور، علیرضا کاظم‌زاده مدیر ارتباطات بازاریابی، محمدرضا سبحان مدیر تیوان، سید مهدی آیتی طراح محصول ارشد ازکی، کتایون سپهری مدیر شناب‌دهنده منش، زهرا فریمانی تحلیل‌گر ارشد محصول در کلارنا، شراگیم مرادی مدیر آژانس بازاریابی دیجیتال شراگیم و بنیانگذار زیمد، یاسمن زهیری مدیر محصول اسنپ، مهران کرمی، مدیر هاب اصفهان، معین قدسی مدیر محصول اسنپ و هم‌بنیانگذار واکاویک، حمیدرضا حامی مدیر ارشد بازاریابی گروه مینو، قادر صادقی هم بنیانگذار استارتاپ رایچت و لندین، مریم بختیاری رییس بازاریابی گروه مدیریت بازار عظام، میلاد قاسم‌زاده رییس بازاریابی و ارتباطات یکپارچه هلدینگ فناپ، ساوش خالدان رئیس هیأت مدیره موسسه ایران نالج، تقی‌نژاد معاون فروش عظام، علی فاضلی رئیس واحد کیفیت و خدمات پس از فروش عظام، علیرضا کرمی مدیر محصول، علی مومنی مدیر کسب و کار آنلاین گروه قطعات خودروی عظام در این رویداد حضور داشتند.

پست های مرتبط

مشاهده
انتشار
1 بهمن 1402
ادامه مطالب >
مشاهده
انتشار
4 دی 1402
ادامه مطالب >
مشاهده
انتشار
9 مرداد 1402
ادامه مطالب >